Storytelling

Storytelling, fortællingen om et produkts historie, værdi og tilblivelse, kan bruges som markedsføring af et brand. Fortællingen kan tilføre et anonymt produkt øget identitet og gøre det vedkommende og spændende for forbrugeren, så det er det design, man husker blandt alle de andre tilsvarende.

Hvis man derimod virkelig har noget på hjerte og gerne vil ændre folks holdning til de ting, vi omgiver os med i hverdagen, kan Storytelling også være et effektivt middel til at vinde forbrugernes opmærksomhed og bruge design til at kommunikere et ændret værdisæt.

MAGNO Wooden Radio. Singgih Susilo Kartono / wooden-radio.com. 2007-2013. Fyrretræ, palisander m. m.

Radioen blev opfundet i 1895[11], og selvom vi i dag har den teknologiske viden til at fremstille en radio smart og effektivt, har Wooden Radio alligevel valgt at gøre det anderledes. Det er de tyske sociologer Oliver Carlo Errichiello og Arnd Zschiesche, der begge har speciale i branding, som står bag det eco-sociale radioprojekt.

Radioen er designet af den indonesiske designer Singgih Susilo Kartono, men sælges fra Hamborg i Tyskland. Radioerne er håndlavet af bæredygtigt træ i Indonesien, hvor selv redskaberne, der bruges, er lavet ved håndkraft. For hvert træ, der indgår i produktionen, plantes der nye træer i lokalområdet. Og før arbejderne får lov til at arbejde i produktionen, skal de først igennem et års uddannelsesforløb om træ som materiale for at sikre den allerhøjeste kvalitet. Den bæredygtige produktion viser, at der på trods af ofte dårlige arbejdsforhold i Indonesien, alligevel kan skabes grobund for en bæredygtig virksomhed[12].

Om designet udtaler Wooden Radio: "All objects that surround us should be thought-provoking. Craftsmanship originally was the art of dealing with raw materials in a sensible and economical way."[13]

Laptop Sleeve 13", 15", 17". Bangura Bags. 2012-2016. Genbrugte cykelslanger, afrikansk tekstil.

Hvad har en bærbar computer, en cykelslange og junglen i Sierra Leone mon til fælles?

De er alle en vigtig del af virksomheden Bangura Bags produktion, som har bæredygtighed og Fair Trade som et kerneelement i deres produkter. I Masanga midt i Sierra Leones jungle bliver taskerne håndsyede af lokale skræddere. Cykelslangerne, der anvendes i designet, får Bangura Bags forærende som et restprodukt fra de lokale cykelmekanikere. På den måde får de pustet nyt liv i et ellers ubrugeligt affaldsprodukt. Når tasken er færdigsyet, bliver den mærket med skrædderens navn[14]. Forbrugeren får dermed et indblik i taskens tilblivelse, og den detalje er med til at gøre Bangura Bags produkter mere personlige og skille dem ud fra nutidens masseproducerede varer.

Seal Bell-lampe. Charlotte Bodil Studio. 2016. Sælskind.

Seal Bell lampen er lavet af sælskind. Et restprodukt fra de grønlandske sælfangere. Fangerne spiser kødet, men det er ikke altid, at de anvender sælskindet. Sælerne har altså levet et frit liv ved den Grønlandske kyst og indgår som en del af den naturlige symbiose mellem menneske og dyr[15]. Lampens form er inspireret af sælens hovedform, når den bryder havoverfladen for at kigge ud over vandet. Det bløde, men hårdføre materiale inviterer til, at man rører ved lampen og dermed får en sanselig, taktil oplevelse ud over den æstetiske[16].

Hairdryer 3.0. SUPERLOCAL, 0 miles production (Andrea de Chirico). 2016. Keramik, kork.

En lokal produktion er ensbetydende med mindre fragt og dermed mindre forurening. Visionen om at skabe bæredygtige produkter er det bærende element hos designerkollektivet SUPERLOCAL, 0 miles production.

"The goal of SUPERLOCAL is to provide an open production database for making everyday objects, and thereby give creative and critical tools to people for re-creating their world"[17], udtaler designeren Andrea de Chirico, som er en af bagmændene bag initiativet. Han har på den baggrund skabt den alternative hårtørrer af materialer som keramik og kork[18]. Hårtørreren er produceret i Vestlondon, og alle de materialer, der indgår i designet, er fundet i lokalområdet.

Crystal Eye-gearskifte. Volvo. 2014. Glas, metal m. m.

Champagneglas. Volvo. 2014. Glas.

Selvom Volvo i 2010 kom på kinesiske hænder[19], betyder det ikke, at firmaet har glemt sin oprindelse. For de svenske aner tittede frem, da Volvo i 2014 indledte et samarbejde med det hæderkronede svenske glasværk Orrefors. Sammen har de udarbejdet et eksklusivt og luksuriøst design til Volvo-modellen XC90 Excellence: et håndforarbejdet gearskifte i glas, som går under navnet Crystal Eye. For yderligere at understrege følelsen af luksus har de også fået skabt krystalslebne champagneglas til bilens minibar[20].

foto: Torben Arent, FDM