Samlingerne

Næstveds historie indsamlet gennem 100 år

Siden 1917 har Næstved Museum flittigt samlet genstande ind og gravet i fortiden. Blandt andet har store nedrivnings- eller byggeprojekter i Næstved givet anledning til arkæologiske undersøgelser.

Helligåndshuset er der rig mulighed for, at se nærmere på nogle af de interessante fund og genstande med sjove historier, der viser hvordan folk har levet fra istid til nutid i Næstved. Blandt andet huenakker, som kvinderne gik med for 100 år siden, en massegrav, skattefund og keramik og fund fra vikingerne ved Vester Egesborg og fra middelalderens Næstved. 

D. 31/12-18 lukkede boderne, hvor udstillingen af Holmegaard-glas og Kählerkeramik var udstillet. Genstandene fra boderne er blevet pakket ned, og taget med til Holmegaard Værk.

Glas fra Holmegaard Glasværk

Holmegaard Glasværk blev grundlagt i 1825 af Lensgrevinde Henriette Danneskiold-Samsøe. I de første 10 år producerede glasværket flasker, men man indledte også snart en produktion af glas til finere brug. Brændsel til ovnene bestod af tørv fra Holmegaards Mose.

I 1920’erne ansatte glasværket de første kunstneriske ledere. Især Jacob E. Bang og Per Lütken sørgede for, at Holmegaard Glasværk kom op i eliten blandt europæiske glasværker. I perioden efter 2. Verdenskrig blev der derudover ansat en lang række fremtrædende glasdesignere, der skabte mange af de populære glasserier, som Holmegaard Glasværk er kendt for i dag.

Museum Sydøstdanmarks glassamling på op mod 40.000 glas omfatter prøver på alle de mange glas, som glasværket satte i produktion gennem årene. Det var både anonyme emballageglas, glasserier der senere kom i produktion og blev kendte og elskede i den danske husholdning, men også prøver på kunstglas, bestilt af kongehuset og andre danske institutioner.

Keramik fra Kähler

Kählers keramiske værksted grundlagdes i Kindhestegade i Næstved i 1839 af den nordtyske keramiker Herman Joachim Kähler. De første varer, der produceredes, var enkle vanddunke, syltekrukker, bageforme, tepotter o.l.

I 1800-tallets sidste årtier kastede Kähler sig over den fremspirende kunstnerkeramik. Gennembruddet blev verdensudstillingen i 1889 i Paris, hvor Kähler vandt sølvmedalje for kunstneren Karl Hansen Reistrups lustreglaserede keramik. Det blev indledningen til international berømmelse for Kähler og priser og udmærkelser på mange senere udstillinger i ind- og udland. Succesen skyldtes ikke kun de visionære kunstnere som Karl Hansen Reistrup, H. A. Brendekilde, Thorvald Bindesbøll og Svend Hammershøi, som fabrikken formåede at knytte til sig, men også de fastansattes store individuelle evner.

Museum Sydøstdanmarks samling af genstande fra Kähler omfatter omkring 5000 stykker keramik fra Kählers produktion gennem mere end 170 år.