Per Lütken

1916-1998

"Jeg har da en forbruger i baghovedet, når jeg laver et nyt glas ... mig selv". 1

Per Lütken var en af Danmarks helt store glasdesignere. Han stod bag mange af de drikkeglas, som vi stadig finder i utallige danske hjem, og han var også manden bag klassikere som Provenceskålen og Næbvasen.

Per Lütken overtog stillingen som Holmegaard Glasværks kunstneriske leder efter Jacob E. Bang i 1942 og arbejdede på glasværket helt frem til sin død i 1998.

 

Han var oprindelig malersvend og havde aldrig beskæftiget sig med glas, før han kom til Holmegaard som 25-årig. På det tidspunkt, hvor han blev opdaget, studerede han tegning på Skolen for Dansk Kunsthåndværk.

Jacob E. Bang var begyndt at lade sig inspirere af, hvordan glasset arbejdede i flydende form, og Per Lütken fortsatte disse eksperimenter, baseret på en vision om det flydende glas, der stivner i sin bevægelse. På denne baggrund fandt Per Lütken i løbet af 1950'erne og 1960'erne sin stilmæssige retning med glaskunst i bløde, organiske former i rene og klare farver. Et resultat blev blandt andet den velkendte Provenceskål fra 1955.

Udstillingen "Drikkeglasset i 300 år" på Louisiana i 1961 blev af afgørende betydning for Per Lütken. Han fordybede sig herefter i designet af det perfekte drikkeglas, og i 1966 kom glasset Perle på markedet. Det var opdrevet, fremstillet uden klipning af kanten og med hul fod ligesom 1600-tallets drikkeglas. Det blev dog ikke nogen succes, da det endelig kom i handelen, og det hang måske sammen med, at det var forud for sin tid. En anden grund til at Perle ikke fik den store kommercielle succes, kunne måske være, at den hule stilk ikke harmonerede med vask i opvaskemaskine, som netop var på vej frem i de danske husholdninger. Det havde Per Lütken ikke meget til overs for!

Andre "læbevenlige" drikkeglas med bløde kurver kom til i de følgende år som f. eks. Skibsglasserien fra 1971. Disse glas var dog ikke opdrevne, men den bløde drikkerand var bevaret, fremstillet ved varm afsprængning. Ideelle fra 1978 var, som navnet antyder, så tæt på det ideelle drikkeglas, som Per Lütken på daværende tidspunkt syntes, at man kunne komme. Det havde en mindre kraftig kant end Perle, og "Imødekommer forbrugerne, der ønskede et glas, der i vægt og styrke lå mellem tynde stilkglas og moderne rustikke glas" 2, som Holmegaard skrev i lanceringsåret. En anden af Per Lütkens kendte og elskede glasserier var Charlotte Amalie fra 1981. Per Lütken havde sat sig selv på den opgave at designe "Et glas til moderne mennesker, der holder af en smuk opdækning med klassiske porcelænsservicer". 3 Glasserien var opkaldt efter hovedstaden på Sct. Thomas i det tidligere Dansk Vestindien. Glassene var en tilbagevenden til en tyndere glastype efter de kraftige glasserier i 1970'erne.

 

I 1950'erne opstod en ny stil over hele verden - den organiske modernisme. Udenlandske designere som Frank Lloyd Wright og Alvar Aalto gav design og arkitektur organisk flydende former, inspireret af naturen. Per Lütken blev en dansk eksponent for denne side af 1950'ernes design samtidig med, at hans levende, bløde former også udsprang af en respekt for glassets bevægelse i flydende form. I Provenceskålen skabte Per Lütken skålens form ved at udnytte, at dampen fra en våd plade, som glasset blev holdt ned imod, blæste skålen op af sig selv. Det var dog ikke før skålen blev relanceret i 1982, at den for alvor slog an og blev en moderne klassiker.

Påvirket af de muligheder nye syntetiske materialer kunne byde på og popart'ens primærfarver og skulpturelle former, begyndte 1960'ernes designere at afvige fra funktionalismens idealer, og en ny stil opstod. Carnaby-serien kom frem i 1968, og de klare, iøjnefaldende farver og former lå stærkt i forlængelse af disse tendenser i tiden. Glassene var lavet i overfangsteknik, hvor flere farvede glasmasser krængedes ud over hinanden, så farverne lå lagvis.

High Life er et godt eksempel på Per Lütkens design fra 1980'erne. Selve navnet hentydede til den potentielle yuppiekundekreds, som glasserien var tiltænkt. Glassene var dekorerede med luftspiraler i bunden. En klassisk teknik opfundet i England i 1700-tallet.

Under Per Lütkens ledelse blev mange af tidens store designere tilknyttet glasværket i kortere eller længere tid. Torben Jørgensen, Verner Panton, Anja Kjær, Christer Holmgren, Grethe Meyer og Allan Scharff er kun et lille udsnit af alle de mange talentfulde designere, der satte deres præg på Holmegaard, og som husker tilbage på tiden som en frugtbar og inspirerende periode i deres designmæssige karriere.

Per Lütken forsøgte sig aldrig selv med at puste glas, men hans fornemmelse for glassets muligheder var mangfoldig og svigtede aldrig. "Jeg vil aldrig nogensinde kunne nå glasmageren til navlen. Men når vi er to om det, kan vi nå uanede højder", udtalte han i 1980. 4

I løbet af sin lange karriere som glaskunstner designede Per Lütken over 80 forskellige glasserier, og han vil for eftertiden stå som en af Danmarks største glasdesignere. I 1994 fik han derfor Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfonds hæderslegat. Han vil især blive husket som en fornyer af drikkeglasset og som en designer med et stærkt blik for tidens tendenser.

 

Mindeudstilling

Tag med på mindeudstillingen i Boderne, Næstved (ca. 4 min.).

 

Udvalgte værker

Hvidvinsglas, "Charlotte Amalie", 1981
Ølglas, "Perle", 1966
Drinkglas, "High Life", 1979
Skål, "Provence", 1955
Vase, ''Carnaby", rød, 1968
Vase, "Carnaby", gul, 1968
Ølkrus. 1989. Logo: Tuborg.
Portvinsglas, "Skibsglas". 1971-2000. Logo: Dansk Ruhår Klub.
Drinkglas, "High Life". 1979-2000.
Vase, "Vintergæk". 1978.
Vase, "Lava". 1969.
Vase, "Carnaby". 1968.
Skål, "Provence". 1955-1997.
Askebæger, "Aqua". 1950'erne.
Hvidvinsglas, "Ideelle". Efter 1978.
Rødvinsglas, "Skibsglas". 1970'erne.
Rødvinsglas, "Perle". 1966.
Skål/vase. 1943.

 

1 Glas & mennesker, nr. 1, marts 1980, s. 5

2 Glaspustet, Personaleblad for Kastrup og Holmegaards Glasværker A/S, juni 1978, 12. årg., s. 17

3 Glas & mennesker, nr. 3, marts 1981, s. 10

4 Glas & mennesker. nr. 1, marts 1980, s. 12