"Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black." (Henry Ford, 1909)
Industrialiseringens tidsalder har været præget af masseproduktion og standardisering af vores forbrugsvarer. En vare kan produceres i et uendeligt antal, og som forbruger bliver du en af mange, der har den samme vase, bluse eller mobiltelefon.
Måske er det grunden til at 'customizing' er blevet en gennemgående trend i nutidens hverdagsprodukter. Vi vil være meddesignere og ønsker selv at vælge farven og detaljerne på vores nye Nike-løbesko, fælgene på bilen, kreditkortet eller mobilcoveret. Indpakningen skiller os ud fra mængden, og vi signalerer, at vi er helt os selv.
Yamaha XJR1300. Wrenchmonkees. 2012. Metal, læder m. m.
Customizing' bliver taget til et nyt niveau, når duoen Per Nielsen og Nicolas Bech specialbygger motorcykler i hånden. Wrenchmonkees har deres værksted på Amager, og her er passionen for motorcykler ikke til at komme udenom. Wrenchmonkees arbejder typisk med ældre motorcykelmodeller og får dem modificeret og customized, altså personliggjort, til en ny, unik udgave. I nærværende samarbejde med Yamaha om den specialbyggede udgave af modellen XJR1300, også kaldet Monkeefist, har de imidlertid arbejdet ud fra et nyere motorcykeldesign. Wrenchmonkees har derudover også designet enkelte dele, som motorcykelejeren selv kan "pimpe" sin Yamaha med.
P51-kollektion. REC Watches. 2016. Urskive lavet af Ford Mustang biler fra 1960'erne, læderrem.
Iværksætterduoen Jonathan Kamstrup og Christian Mygh fra Vordingborg designer ure og har sammen skabt urkollektionen P51. Kollektionen skiller sig imidlertid ud fra andre på markedet, for udover at fortælle hvad klokken er fortæller urene også en historie.
REC Watches ure bliver skabt af dele fra gamle biler - og gerne biler i særklasse. P51-kollektion er således skabt af gamle Ford Mustang biler fra 1960'erne. Urskivens ridser og rust vidner om en svunden tid og kan vække begejstring hos enhver bilentusiast. Når man køber et ur hos REC Watches, får man desuden et Story Card, hvorpå man kan få hele urets og bilens historie. Projektet, som oplever stor succes lige nu, fik en god start, da duoen deltog i DR-programmet 'Løvens Hule' i 2015. Her ville hele fire ud af de fem investorer støtte projektet, og det blev kickstarten på deres iværksættereventyr[10].