Kapitler
1957-
"Det, der et specielt ved glas, er, at man både kan se den indvendige og den udvendige form. Det handler om, hvordan lyset fanger formen". 1
Det er ikke uden grund, at Peter Svarrer kaldes for lysets mester, og at en af hans seneste glasserier hedder Reflections.
Oprindelig ville han have været keramiker. Men Peter Svarrer fik øjnene op for glassets skønhed og muligheder, da han stiftede bekendtskab med glaskunstneren Finn Lynggaard under sit studie på Kunsthåndværkerskolen i København.
Han tog afgang i 1981 og året efter stiftede han Christiania Glaspusteri sammen med to medstuderende fra Kunsthåndværkerskolen. l de følgende år var Peter Svarrer tilknyttet forskellige glasværksteder, indtil han i 1997 kom til Holmegaards Glasværk.
Peter Svarrer har for Holmegaard skabt de kendte og funktionelle glasserier Cocoon, Future, Cabernet, fyrfadsstagerne Reflections og derudover også enkelte lamper. Et af de seneste skud på stammen er glasserien Nordlys fra 2012, hvor han har arbejdet med at genanvende brugte marmeladeglas, der på den måde har fået nyt liv som drikkeglas og skåle.
"Hvis man stiller et rødvinsglas og et hvidvinsglas ved siden af hinanden. Det rum, de skaber sammen, hvis de står ved siden af hinanden ved en opdækning, skal også være smukt". 2
Noget af det mest komplekse, man kan lave, er et vinglas, mener Peter Svarrer. Han bruger meget tid på at se på stilkhøjde, fodens størrelse, kummens indhold, hvor stor åbningen skal være, skænkehøjden, hvor formen skal spænde, og hvordan bouqueten opfører sig i glasset.
Et af de vinglas, som Peter Svarrer har vundet stor anerkendelse for fra vin-specialister, er vinglasset Bouquet. Det bliver fremhævet som et vinglas med et moderne, funktionelt design, der får det bedste frem i vinen. 3
Til Holmegaard Glasværks 175 års jubilæum i 2000 skulle Peter Svarrer skabe glas til en udstilling om fremtidens Holmegaard. Han designede derfor glas til en borddækning med et japansk madkoncept. Seriens mange elementer stod på hylden i ti år, indtil en designchef fra Rosendahl så glassene og fattede interesse for dem. De blev sat i produktion og kom ud i 2012 som serien Future. Glasserien er en af Peter Svarrers store succeser.
Peter Svarrer er en moderne industriel designer, og hans produkter er nået ud i alle afkroge af verden. Men han siger selv, at han er af den gamle skole. Han bruger derfor meget tid på at tegne, og blyanten er det værktøj, han bruger mest i processen.
Indimellem griber Peter Svarrer igen til leret for at modellere en genstand op, så han kan se den i 3D, inden den produceres. "Jeg er et formmenneske", siger han. Det er de organiske former, der er i højsædet, og inspirationen til glasdesignet finder han ofte i naturen. Det kan være blomsterknopper, vand eller frugter. Men lige så ofte leger han med en enkel geometrisk form, der i glasset får et skulpturelt og iøjnefaldende udtryk.
Farverne kommer i anden række, siger han. Ser man ud over Peter Svarrers produktion, er der imidlertid masser af farver, og det er de sarte pasteller, der går igen. Ind imellem er der dog former, der kalder på et kraftigere farvemæssigt modspil, som det ses i skålserien Divine. Peter Svarrer har gennem årene fået flere udmærkelser fra bl. a. Statens Kunstfond, Formland Prisen i 1997, og han har været med på udstillinger i hele verden. Da Rosendahl Design Group overtog Holmegaards varemærke i 2008 fulgte han med og er i dag fast tilknyttet designer og arbejder både med glas og keramik.
Udvalgte værker
1 Interview med Peter Svarrer, 2015.
2 Ibid.
3 Årosin Madsen, Finn: "Vinglassets Historie", i: Smag & behag, nr. 3, 2003. s. 68