Hvis I arbejder med iPads eller Apple pc'er, kan I downloade materialet som iBook her: Balle Lars.ibooks
Balle-Lars
Balle-Lars var en af de sidste forbrydere, der blev henrettet i Danmark.
Med udgangspunkt i historien om Balle-Lars, arbejder eleverne med emnet dødsstraf. Eleverne skal forholde sig til, om dødsstraf er rimelig, og om Balle-Lars fortjente denne hårde straf.
Undervejs lærer eleverne Balle-Lars bedre at kende og får mere viden om dødsstraffens historie. Til sidst kommer en lille historie om en præst, der på en måde udødeliggjorde Balle-Lars.
Målgruppe
Forløbet henvender sig til folkeskolens mellemtrin og overbygning, men kan anvendes af alle, der har lyst og interesse.
Omfang
Forløbet anslås at vare 2-4 timer alt efter hvilke dele, der (fra)vælges, og hvordan arbejdet tilrettelægges (se under 'Tilrettelæggelse').
Indhold
Kort gennemgang af forløbet:
Materialer
Følgende materialer anvendes:
Bemærkninger
Læreren bør i sin tilrettelæggelse være opmærksom på, hvordan eleverne eventuelt indleverer visse besvarelser (se under 'Tilrettelæggelse').
Til opgaven i kapitlet 'Øjenvidnet' kan der bruges skabeloner til arbejdet med tegneserien. På internettet kan findes en række skabeloner til print, enten af læreren eller eleverne selv. Lærerens egne i kopiform kan også anvendes. Har eleverne elektroniske eller app-baserede skabeloner, er disse naturligvis også anvendelige.
Skabeloner til print og kopiering kan også findes her: skabelon 1, skabelon 2, skabelon 3, skabelon 4, skabelon 5.
Forløbet lægger op til dialog, diskussion og reflekterende samtale, hvis resultater omsættes kreativt.
Faglige mål
Forløbet er tilrettelagt med udgangspunkt i folkeskolens forenklede Fælles Mål. Det er lærerens valg af vinkel og eventuelle placering af forløbet i årets øvrige arbejde, der er afgørende for, hvilke faglige og læringsmål der vælges og/eller skal formuleres.
Tilrettelæggelse
Forløbet bør tilrettelægges som gruppearbejde (vores anbefaling), men kan også gennemføres som individuelt eller klassearbejde.
Vi anbefaler gruppearbejde, da der herved vil være mulighed for de diskussioner/drøftelser og den videns-, erfarings- og holdningsdeling, som opgaverne lægger op til. Endvidere er visse praktiske og/eller kreative opgaver formuleret således, at gruppearbejde er påkrævet.
Opgaverne er tilrettelagt, så forskellige udtryksformer og de enkelte elevers styrker kan komme i anvendelse. Der er blandt andet opgaver, der kræver produktion af en kort videosekvens og dramatisering. Læreren bør derfor i sin tilrettelæggelse tænke over, hvordan disse svar kan præsenteres og/eller eventuelt indleveres til senere brug ved en eventuel afsluttende dialog: via mail eller intra til læreren, via upload til en server, via visning fra elevernes egne devices eller en hel anden måde.
Husk at sørge for tegneserieskabeloner til opgaven i kapitlet 'Øjenvidnet'.
Evaluering
Forløbet er som sådan selvevaluerende, da elevernes samtaler og diskussioner samt deres bud på de kreative opgaveløsninger viser deres refleksioner. Dette arbejde kan eventuelt følges op med individuel eller gruppesamtale om læringen i forløbet.
Derudover kan en test i eller quiz om de historiske fakta eller andre elementer fra forløbet gennemføres. Der findes på internettet et utal af værktøjer til at udvikle disse.
Kolofon
Balle-Lars
et forløb om dødsstraf
af Steen Djurhuus
Udviklet med udgangspunkt i "Dødens rum" på Møns Museum og historien om Balle-Lars
Museum Sydøstdanmark, 2020
Der gives hermed rettighed til at udvælge passager og viderebearbejde materialet til eget brug og til at copy/paste passager ind i eget materiale.