Kapitler
Biskop_Absalon de 3 spor.ibooks
Opgavehæftet er det samme. Aftal med jeres lærer, hvad I gør.
Biskop Absalon
Hvordan lykkedes det Absalon at opnå sin enorme magt?
Absalon døde den 31. marts 1201 i en alder af 72 år. Han døde som den mest magtfulde mand i kongeriget Danmark. Han havde da været ærkebiskop gennem de sidste 24 år. Det var den højeste stilling i den danske kirke. Han var kongens nærmeste rådgiver. Han havde stået i spidsen for den danske krigsstyrke. Og han var en af landets rigeste godsejere.
Ligesom det gælder i dag, har der været forskellige grunde til Absalons magt. I dag kan magt bygge på, at man har mange penge, eller på, at man har gode forbindelser i politik. Måske på at man har mulighed for at føre sig frem i medierne.
Målgruppe
Forløbet henvender sig til folkeskolens overbygning og de gymnasiale ungdomsuddannelser, men kan anvendes af alle, der har lyst og interesse.
Omfang
Forløbet anslås at vare mellem 2-6 timer alt efter hvilke dele, der (fra)vælges, og hvordan arbejdet tilrettelægges (se under 'Tilrettelæggelse').
Indhold
Kort gennemgang af forløbet:
Materialer
Følgende materialer anvendes:
Faglige mål
Forløbet er tilrettelagt med udgangspunkt i folkeskolens forenklede Fælles Mål. Det er lærerens valg af vinkel og eventuelle placering af forløbet i årets øvrige arbejde, der er afgørende for, hvilke faglige og læringsmål der vælges og/eller skal formuleres.
Tilrettelæggelse
Forløbet er tilrettelagt som en "gåde" (= historisk problemstilling). Eleverne får indledningsvis baggrundsviden om tiden og om Biskop Absalon. Denne viden er vigtig for at kunne komme med en kvalificeret løsning på "gåden".
På den måde lægger forløbet sig op ad det problemløsende aspekt i historieundervisningen. "Gåden" er problemet, og eleven sætter sin viden og sine kilde ind i arbejdet med løsningen.
Forløbet kan tilrettelægges som gruppearbejde (vores anbefaling), men kan naturligvis også gennemføres som individuelt eller klassearbejde.
Vi anbefaler, at eleverne individuelt eller i grupper arbejder med introduktions- og baggrundsmaterialet. Herefter arbejder eleverne i grupper med de 3 spor. Vi anbefaler gruppearbejde, da der herved vil være mulighed for diskussioner/drøftelser og vidensdeling.
Opgaverne er tilrettelagt således, at forskellige udtryksformer kan komme i anvendelse. Der vil være opgaver, der lægger op til skriftlige svar eller anden stillingtagen, men der vil også være opgaver, der kræver produktion af en kort videosekvens med dramatisering eller fotografering. Læreren bør derfor i sin tilrettelæggelse tænke over, hvordan disse svar indleveres til senere brug ved den afsluttende dialog: via mail eller intra til læreren, via upload til en server, via visning fra elevernes egne devices eller en hel anden måde.
Afslutningen bør foregå som dialog in plenum, hvor eleverne med udgangspunkt i deres arbejde med sporene debatterer sig frem til en løsning på "gåden".
Undervejs i forløbet henvises til, at eleverne kan arbejde i opgavehæftet.
Dette er en pdf-fil, som eleverne downloader og gemmer lokalt og kan svare direkte i. Det kan naturligvis også printes ud og eventuelt samles til et kompendium/trykt hæfte.
Opgavehæftet kan hentes her: Opgavehæfte_Absalon.pdf
Evaluering
Forløbet er som sådan selvevaluerende, da elevernes afsluttende samtale med deres bud på "gådens" løsning viser deres refleksioner. Denne samtale kan eventuelt følges op med individuel eller gruppesamtale om læringen i forløbet.
Derudover kan en test i eller quiz om de historiske fakta eller andre elementer fra forløbet gennemføres. Der findes på internettet et utal af værktøjer til at udvikle dem.
Kolofon
Biskop Absalon
af Steen Djurhuus
Museum Sydøstdanmark, 2020
Der gives hermed rettighed til at udvælge passager og viderebearbejde materialet til eget brug og til at copy/paste passager ind i eget materiale.