Opsamling

Opsamlende skal eleverne nu fortælle, hvad de ved om hekse fra gamle dage ud fra det, de har lært og prøvet. Her er nogle spørgsmål, læreren kunne stille, og som tager udgangspunkt i "gåden":

  • Hvad troede man, en heks var?
  • Kunne hekse både være gode og onde?
  • Var Johanne fra Køge sådan en? Eller var det bare noget, man troede?
  • Hvorfor var man så bange for hekse?

 

Hvad var en heks så for en? Tror I, der findes hekse i dag? Her skal der sættes fokus på mobning og falske anklager for at give nogen skylden.

Eksempel

Sidste gang bolden var forsvundet, havde Mads taget den. Nu er bolden væk igen. Hvem tænker man på først?

Sidste gang der forsvandt en femmer fra en jakkelomme, troede alle, det var Kathrine, der havde taget den. Det var det slet ikke, viste det sig. Nu er der igen en femmer, der er forsvundet. Var det måske Kathrine denne gang? Der må jo have været en grund til, at alle troede det var henne sidste gang ...

Der er sikker andre historier fra klassen, der kunne tages op.

Afslutningsvis kan vi konstatere, at det ikke er rart at blive anklaget for noget, man ikke har gjort.

 

Hvis man vælger at gennemføre forløbet på Køge Museum, skal man blot booke et gratis undervisningslokale til formålet.

Her er der mulighed for

  • at vise dem døbefonten, som Kirsten med det dårlige ben tissede i.
  • at vise dem mønterne fra Chr. 4.s tid, hvor man kunne fortælle mere om den konge, der havde så stor betydning for hekseprocesser i Danmark.