Hekseprøverne

Her skal eleverne teste de gamle prøver og se, om de i stilhed kan lægge mærke til, om nogle af de andre viser tegn på at have fået heksemærket.

 

Nadverbrød

Man mente, at hekse ikke kunne spise nadverbrød. Hvis præsten så nogen spytte det ud (fx holde et tørklæde for munden efter nadver), kunne han anklage dem som hekse. Del små stykker af tørt brød ud, som eleverne skal spise. Er der nogen, der har lidt svært ved at få det ned?

 

Vandprøven

Vandprøven bestod i, at man bandt "heksen" og kastede personen ud i vandet. Hvis personen var en heks, ville djævlen frelse den ved at lade den flyde. Var personen uskyldig, ville den synke. Hvor mange, tror I, overlevede? De skal prøve med to ens bolde i en skål med vand. Det kræver, at den ene synker, mens den anden flyder. Hver elev vælger en og putter den i vandet, mens klassen ser på.

Denne illustration viser en kvinde, der udsættes for vandprøven.
Hendes arme og ben er bundet sammen, så det ikke er muligt at svømme.

 

Nåleprøven

Man mener, at hekse ikke kunne tåle stål. Derfor prøver den, der har mistænkt en heks fx at gemme en nål eller en saks eller en anden ting af stål fx under en hynde. Hvis hun ikke havde problemer med at sætte sig ned, var hun ikke en heks, men hvis hun havde problemer, blev hun straks dømt til døden. Her kan nogle af eleverne få lov at blive testet ved at stille en stol med noget stål under op foran klassen, som eleverne derefter skal sættes sig på.

 

Vægtprøven

Når hekse kunne flyve, så må det jo betyde, at de er meget lette. Derfor var der noget, der hed vægtprøven. Selve prøven gik ud på, at personen, som var blevet anklaget for at være en heks, blev sat på en stor vægt, hvor der var lagt lodder eller et antal bibler som modvægt. Var hun lettere end disse genstande, måtte hun jo være en heks. Eleverne skal nu prøve at løfte hinanden og lægge mærke til, hvem der er lettest.

Det var en stor vægt, der skulle til, når mænd og kvinder skulle vejes.
Denne vægt er fra Holland og blev brugt i 1482.
Foto: commons.wikimedia.org / Martinvl